Sunday, August 21, 2011


CARA BERLAUK

300 gm tepung gandum
1 biji telor
1/2 biji pati santan kelapa

Inti:-

200 gm daging cincang -
2 labu bawang besar *
3 ulas bawang putih *
3 ulas bawang merah *
1/2 inci halia *
1 sudu besar serbuk lada hitam
1 senduk cili kering kisar
2 sudu besar rempah kari
Sedikit daun kari
(semua bahan * dikisar)
5 biji cili merah dicincang - untuk taburan atas kuih
Daun sup dan daun bawang secukupnya - untuk taburan atas kuih

Cara-cara:-

Bancuh tepung bersama telor, santan, serbuk kunyit dan sedikit air. Blender supaya halus dan tidak bergentel. Adunan beter hendaklah seperti membuat lempeng, tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair. Taruh sedikit garam secukup rasa.

Bahan untuk inti: Tumis bahan kisar, cili kering kisar, serbuk lada hitam, rempah kari dan daun kari hingga naik bau. Masukkan daging kisar dan masak hingga daging empuk. Taruh sedikit air supaya tidak terlalu kering. Taruh garam dan sedikit gula secukup rasa. Bila sudah masak ketepikan.

Panaskan acuan kemboja pecah lapan. Keluarkan dari oven dan ditaruh sedikit minyak sapi supaya acuan tidak melekat. Masukkan sebentar dalam oven. Tuang adunan tepung ke dalam acuan. Taburkan daging tadi ke dalam adunan tepung serata dan secukupnya. Taburkan cili merah cincang di atasnya. Adunan hendaklah penuh 3/4 dari acuan. Bakar dalam oven 180 degrees celcius selama 25 minit. Bila agak kekuningan terus angkat dan terbalikkan (keluarkan) dari acuan. Bila telah agak sejuk baru ditaburkan dengan daun bawang, daung sup dan bawang goreng di atasnya.

No comments:

Post a Comment